Ga naar de inhoud

Blogs

Gratis advertentiebudget voor goede doelen!

Wist je dat stichtingen en verenigingen met een ANBI- of SBBI-status in aanmerking komen voor een gratis online advertentiebudget voor Google Ads? En dat dit kan oplopen tot wel 10.000 dollar per maand.

Via Google Ad Grants kunnen goede doelen gratis advertentiebudget krijgen voor Google Ads. Met dit programma kun je advertenties plaatsen in de zoekmachine van Google. Google Ads is dan ook een fantastisch middel om je website mee te promoten en aandacht te vragen voor het doel waarvoor je organisatie zich inzet. Adverteren via Google Ad Grants kan onder andere helpen bij het:

  • genereren van meer bezoekers op de website;
  • vergroten van de naamsbekendheid;
  • werven van donateurs, leden en vrijwilligers.

Hoe kom je in aanmerking?

Om in aanmerking te komen voor gratis advertentiebudget van Google Ad Grants moet je beschikken over een ANBI- of SBBI-status en een account bij TechSoup. Vervolgens kun je via de website van het programma Google voor non-profitorganisaties je aanvraag indienen. (ANBI staat voor Algemeen Nut Beogende Instellingen en SBBI staat voor Sociaal Belang Behartigende Instelling.)

Het indienen is eenvoudig. Je vult het formulier in en vervolgens ga je akkoord met de voorwaarden. Als je aanvraag eenmaal is goedgekeurd kun je aan de slag met een breed scala aan programma’s en Apps, waaronder dus Google Ads. Voordat je daadwerkelijk los kan met de advertenties zal je eerst een keuze moeten maken tussen Google Ads en Google Ads Express. Dit klinkt allemaal ingewikkeld, maar het valt gelukkig mee.

Google Ads vs Google Ads Express

Google Ads Express – Google Ads Express is simpel in gebruik, want bijna alles is geautomatiseerd. Het enige wat je hoeft te doen is een aantal zoekwoorden uitkiezen die passen bij het doel waarvoor je organisatie zich inzet. Vervolgens schrijf je een advertentietekst en gaan met die banaan. Voordeel is ook dat organisaties zonder website gebruik kunnen maken van Google Ads Express. Maar – altijd weer die maar – je moet wel rekening houden dat je veel minder functionaliteiten hebt. Zo kan je slechts in één gebied adverteren en heb je veel minder controle over je zoekwoorden en advertenties.

Google Ads – In Google Ads heb je zelf de volledige regie over je campagnes. Op deze manier kan je maximaal rendement uit je budget halen. Daartegenover staat dat het (veel) meer tijd kost en je regelmatig moet monitoren of je campagnes voldoen aan de voorwaarden van Google.

Welke versie voor jouw organisatie het best is hangt onder andere af van hoeveel tijd je wil spenderen en hoe gericht je campagnes zijn. Om de volledige versie van Google Ads te gebruiken moet je organisatie een website hebben (ja, er zijn nog steeds organisaties zonder website). Heb je geen website, dan is Google Ads Express een betere optie.

Auteur
Ronald Borggreve
Adviseur digitale communicatie

Als adviseur digitale media fungeert Ronald als verbindende schakel tussen ICT, marketing en organisatie. Binnen Transmissie én voor opdrachtgevers. Thema’s en onderwerpen waar Ronald in excelleert: online marketing, customer journey, webdevelopment, SEO & SEA en social intranet.

Op de hoogte blijven?

1x per maand versturen wij een nieuwsbrief. Met zorg.

Geen zorgen. Wij versturen geen spam. Je ontvangt max. 1 mail per maand

Tijd voor de volgende versnelling?

Neem contact op