Blogs
5 sleutels tot succes voor employee engagement in de Zorg
Een hoog ziekteverzuim, hoge werkdruk en veel verloop: in geen andere sector is dit percentage zo hoog als in de zorg. De arbeidskrapte is enorm: op dit moment staan er 50.000 vacatures open. En met de dubbele vergrijzing is de verwachting dat de personeelstekorten alleen maar toenemen.
Nu werkt ongeveer 1 op de 7 mensen in de zorg, maar de verwachting is dat het 1 op de 4 moet worden om de gevraagde zorg te bieden.
Met het hoge verzuim en verloop wordt het steeds nijpender om deze gevraagde en passende zorg te bieden. Naast wervingstrajecten om nieuwe medewerkers aan te trekken, is het van groot belang om medewerkers voor lange tijd te binden aan jouw organisatie.
Betrokkenheid = minder uitval
Betrokken medewerkers zorgen voor minder uitval, hogere productiviteit, groei en ontwikkeling binnen de organisatie en een prettige organisatiecultuur. Maar hoe houd je medewerkers betrokken?
SCARF methode
Het SCARF-model, ontwikkeld door David Rock, is een waardevol kader om personele uitdagingen aan te pakken door te focussen op vijf belangrijke onderwerpen: Status, Zekerheid, Autonomie, Verbondenheid en Rechtvaardigheid.
We bespreken ze kort.
1. Status
Status gaat over eigenwaarde en erkenning. Als medewerkers erkent worden voor het werk dat ze doen voelen ze zich meer betrokken.
Ook in de zorg is dit een essentiële stap om te zetten. Regelmatig (positieve) feedback, successen vieren en medewerkers de kans geven om te groeien in hun vak helpt om meer betrokkenheid en motivatie te krijgen.
2. Zekerheid
Zekerheid gaat over voorspelbaarheid en duidelijkheid in de werkomgeving.
Zorgmedewerkers hebben vaak te maken met onvoorspelbare situaties, wat stress kan veroorzaken. Duidelijke interne communicatie, transparante beleidslijnen en voorspelbare roosters helpt om zekerheid te creëren. Dit vermindert stress en verhoogt de tevredenheid en het behoud van personeel.
3. Autonomie
Autonomie gaat over de mate van controle die medewerkers hebben over hun werk.
In de zorg is het belangrijk dat medewerkers, waar mogelijk, de vrijheid hebben om beslissingen te nemen en hun werk op hun eigen manier te organiseren.
Dit bevorder je door ze te betrekken bij besluitvormingsprocessen en ze de ruimte te geven om hun professionele oordeel te gebruiken. Meer autonomie leidt tot een hogere werktevredenheid en loyaliteit.
4. Verbondenheid
Verbondenheid verwijst naar het gevoel van verbondenheid en samenwerking met collega’s.
Een sterke teamdynamiek en ondersteunende relaties zijn cruciaal in de zorg. Het bevorderen van een cultuur van samenwerking, teamactiviteiten en sociale interacties kan de verbondenheid versterken. Wanneer medewerkers zich verbonden voelen met hun team, zijn ze meer geneigd om te blijven.
5. Rechtvaardigheid
Rechtvaardigheid draait om eerlijkheid en gelijkheid in de behandeling van medewerkers.
Het is belangrijk dat medewerkers eerlijk behandeld worden en ze dat ook zo ervaren. Zowel in termen van beloning als in de manier waarop beslissingen worden genomen. Ga voor transparantie en eerlijkheid bij beloning, promotie en werkverdeling. Neem signalen vanuit de werkvloer serieus en betrek medewerkers, waar mogelijk, in processen.
Toepassing voor jouw zorgorganisatie
De waarden van jouw organisatie doen ertoe. Op het moment dat medewerkers zich herkennen in de waarden, waar je voor staat, zijn ze meer intrinsiek gemotiveerd. Waarden als zekerheid, autonomie, rechtvaardigheid, status en verbondenheid zorgen voor betrokken personeelsleden. Doorleef als organisatie deze waarden en motiveer teamleiders om dit uit te dragen.
Rol van teamleiders
Teamleiders spelen een grote rol in de medewerkersbetrokkenheid. Want juist op de werkvloer, tussen de bedrijven door, is aandacht, eerlijkheid en gelijkheid van belang. Rust de teamleiders zo toe dat ze enerzijds zelf ervaren dat SCARF bijdraagt aan verbondenheid en anderzijds dat ze medewerkers kunnen begeleiden.
Evalueren
Als bestuurder en als teamleider is het goed om regelmatig te evalueren of SCARF onder druk staat. Kijk daarbij of er voldoende is van:
- erkenning en waardering voor het werk dat medewerkers doen.
- duidelijkheid/houvast/zekerheid.
- ruimte voor eigen regie/eigen keuzes.
Tot slot
Het SCARF-model helpt als middel om de werkervaring van zorgmedewerkers te verbeteren en hun betrokkenheid en loyaliteit te vergroten. Door aandacht te hebben voor status, zekerheid, autonomie, verbondenheid en rechtvaardigheid, creëer je als zorgorganisatie een werkomgeving waar je medewerkers steunt en waardeert. Dit leidt niet alleen tot een hogere tevredenheid en minder verloop, maar uiteindelijk ook tot betere zorg voor patiënten.
Doorpraten over personeelsbehoud in de zorg of wil je verder kennismaken? De adviseurs van Transmissie staan voor je klaar. Neem contact op. We horen graag van je!
Op de hoogte blijven?
1x per maand versturen wij een nieuwsbrief. Met zorg.
Geen zorgen. Wij versturen geen spam. Je ontvangt max. 1 mail per maand