Ga naar de inhoud

Blogs

De zin en onzin van een fondsenwervingsplan

Succesvolle fondsenwerving staat of valt met een gedegen voorbereiding. Met bevlogenheid alleen red je het niet. Ook laat je kansen liggen als je fondsenwerving alleen inzet als een tekort op de begroting dreigt.

Voor een gestructureerde aanpak is, net als bij ondernemen, een plan nodig. Een plan dat de noodzaak van fondsenwerving duidelijk maakt en waarin je de haalbaarheid van de diverse geldbronnen toetst.  Een goed plan bevat een overzicht van relatiegroepen, doelstellingen, de manier waarop je die wil realiseren en een planning.

Inkomstenbronnen op een rijtje

In een strategisch fondsenwervingsplan komen alle mogelijke inkomsten aan de orde. Voor een wervende non-profitorganisatie zijn dit de belangrijkste:

  • projectsubsidies van de overheid
  • bijdragen van particuliere vermogensfondsen
  • giften van donateurs en vrienden
  • (eenmalige) grote giften (capital campaign en major-giving)
  • nalatenschappen en legaten
  • bijdragen van bedrijven (sponsoring en corporate giving), ook in natura
  • opbrengsten uit verkoop (merchandising), acties en evenementen

Elk project zijn eigen insteek

De kansen en mogelijkheden op het gebied van fondsenwerving zijn voor elke organisatie verschillend. Een kinderafdeling van een ziekenhuis die een nieuw onderzoek wil opzetten moet de fondsenwerving anders organiseren dan een opvanghuis voor jongeren. Ook maakt het nogal wat uit of je middelen werft om de continuïteit van je organisatie veilig te stellen of dat je een project voorbereidt.

Durf te vragen

Wat het doel van het fondsenwervingsplan ook is, de volgende vuistregels komen zeker van pas:

  • Bouw aan relaties; ook fondsenwerving is mensenwerk.
  • Zorg intern voor draagvlak en voldoende budget.
  • Sluit in de fondsenwerving aan bij de missie en visie van je organisatie.
  • Zorg voor een geloofwaardig en overtuigend verhaal. Maak de nood zichtbaar.
  • En niet in de laatste plaats: durf te vragen!

Meer over fondsenwerving

Wil je meer weten over de mogelijkheden van fondsenwerving voor jou organisatie? Of heb je een vraag over het opstellen van fondsenwervingsplan? We delen graag onze onze vakkennis.

Auteur
Annemieke van der Horst
Adviseur en teammanager

Annemieke van der Horst is sterk in strategische communicatie in relatie tot fondsenwerving. Ze zet zich in voor zorgorganisaties, verenigingen en organisaties met een missie. Samen met klanten werkt ze aan communicatie die bijdraagt aan de realisering van de organisatiedoelen. En aan betere resultaten uit fondsenwerving natuurlijk.

Op de hoogte blijven?

1x per maand versturen wij een nieuwsbrief. Met zorg.

Geen zorgen. Wij versturen geen spam. Je ontvangt max. 1 mail per maand

Tijd voor de volgende versnelling?

Neem contact op