Ga naar de inhoud

Blogs

Donateurs werven: investeer in je achterban

Donateurs, trouwe gevers die bijdragen aan jouw organisatie. Wie wil ze niet hebben? Want donateurs zijn doorgaans heel trouw. Eenmaal donateur (of lid) betalen ze jarenlang hun vaste periodieke bijdrage. Of meer. Daarom is het terecht dat stichtingen en instellingen veel energie steken in donateurswerving.

Maar hoe kom je aan donateurs? De eerste donateurs van je organisatie kun je beschouwen als je beste vrienden. Zij vormen de harde kern, zijn enthousiast en dragen je organisatie een warm hart toe. Soms melden ze zich zelfs spontaan als donateur. Ga met hen in gesprek! Vraag hen waarom ze willen geven (achterhaal hun ‘geefmotief’) en gebruik deze informatie om ook andere mensen over te halen om donateur te worden.

Inkomsten van donateurs opschroeven

Maar met alleen een focus op het werven van nieuwe donateurs laten fondsenwervende organisaties kansen liggen. Via je bestaande donateurs kun je de inkomsten uit donaties makkelijk opschroeven. Gewoon, door ze te vragen om meer te geven. Je zal merken dat veel donateurs erg loyaal zijn en best meer willen geven. Of vaker. Maak dit aantrekkelijk en maak het de gever makkelijk om vaker te geven. Bied meerdere projecten aan en geef keuzemogelijkheden qua frequentie en hoogte van het bedrag.

Donateurswerving is iets van de lange adem en kost geld. Maar het is de moeite waard om te investeren in een trouwe achterban waarop je ook in moeilijke tijden kunt rekenen.

Ben je benieuwd wat fondsenwerving en donateurswerving jou kan opleveren, of wat Transmissie nog meer voor jouw organisatie kan betekenen? We bespreken graag vrijblijvend de mogelijkheden met je.

Auteur
Annemieke van der Horst
Adviseur en teammanager

Annemieke van der Horst is sterk in strategische communicatie in relatie tot fondsenwerving. Ze zet zich in voor zorgorganisaties, verenigingen en organisaties met een missie. Samen met klanten werkt ze aan communicatie die bijdraagt aan de realisering van de organisatiedoelen. En aan betere resultaten uit fondsenwerving natuurlijk.

Op de hoogte blijven?

1x per maand versturen wij een nieuwsbrief. Met zorg.

Geen zorgen. Wij versturen geen spam. Je ontvangt max. 1 mail per maand

Tijd voor de volgende versnelling?

Neem contact op