Ga naar de inhoud

Blogs

Fondsenwerving: Maak de lokale reus wakker

Als ik met lokale organisaties optrek, merk ik nogal eens dat zij zich niet bewust zijn van hun eigen wervingskracht. Veel lokale organisaties zijn slapende reuzen als het om fondsenwerving gaat. En het probleem is dat de reus niet weet dat hij een reus is. Dat is jammer, want hij zou heel wat grote stappen kunnen maken met zijn zevenmijlslaarzen!

Investeren

De laatste tien jaar voelen mensen zich steeds meer betrokken bij hun eigen leefomgeving. Je merkt het bijvoorbeeld aan allerlei burgerinitiatieven, maar mensen zijn ook steeds meer bereid tot doneren aan lokale organisaties in onderwijs, zorg, hulpverlening of cultuur. Zij laten daarmee zien wat zij belangrijk vinden. En zeker voor ondernemers geldt dat zij vaak graag investeren in hun eigen woonplaats.

Lokaal present

Als lokale organisatie ben je letterlijk present. Je bent fysiek aanwezig. Je kunt mensen uitnodigen in je pand, laten zien wat je doet en hen in contact brengen met de mensen voor wie je het doet. In tegenstelling tot al die landelijke goede doelen, hoeven mensen voor jou niet ver te reizen en is het voor jou relatief eenvoudig om mensen te ontvangen.

Lokaal netwerk

Zeker in de wat kleinere plaatsen zijn netwerken overzichtelijk. Mensen kennen elkaar en je kunt snel met anderen in contact komen. Dat biedt kansen voor het opzetten van een netwerk: een groep mensen die enthousiast is over jouw organisatie en bereid is daarin te investeren. Dit alles heeft te maken met jouw relevantie voor de lokale samenleving. Die gaat veel verder dan de cliënt, de hulpvrager of de scholier. Veel mensen die (nog) niet direct gebruik maken van jouw diensten, vinden het wel belangrijk dat je er bent. En ze hebben daar zo hun eigen redenen voor.

Slapende reus

Is jouw organisatie ook zo’n slapende reus? Ik wil je een beetje kietelen om wakker te worden en je zevenmijlslaarzen aan te trekken. Om je bewust te worden van de kansen die er liggen. Als je het stap-voor-stap aanpakt, kun je met je lokale kracht veel bereiken.

Auteur
Annemieke van der Horst
Adviseur en teammanager

Annemieke van der Horst is sterk in strategische communicatie in relatie tot fondsenwerving. Ze zet zich in voor zorgorganisaties, verenigingen en organisaties met een missie. Samen met klanten werkt ze aan communicatie die bijdraagt aan de realisering van de organisatiedoelen. En aan betere resultaten uit fondsenwerving natuurlijk.

Op de hoogte blijven?

1x per maand versturen wij een nieuwsbrief. Met zorg.

Geen zorgen. Wij versturen geen spam. Je ontvangt max. 1 mail per maand

Tijd voor de volgende versnelling?

Neem contact op