Blogs
Hoe behaal je een HKZ-certificaat?
Een HKZ-certificaat behalen vraagt natuurlijk de nodige tijd en doorzettingsvermogen, maar het is de investering meer dan waard! De eerste stap is inventariseren wat de organisatie nu al in huis heeft op het gebied van kwaliteitsmanagement. Vervolgens maak je een plan voor het opzetten van een samenhangend en compleet kwaliteitssysteem. Een belangrijk onderdeel voor HKZ-certificering zijn meet- en evaluatie-instrumenten.
Invoering HKZ-certificering
De ontwikkeling en invoering van het kwaliteitssysteem kunnen tegelijkertijd plaatsvinden. Door middel van een stapsgewijze aanpak voorkom je dat je medewerkers overladen worden met nieuwe protocollen en werkwijzen. Als het kwaliteitsmanagementsysteem op alle niveaus (plan-do-check-act) operationeel is, ben je klaar voor HKZ-certificering.
Borging en certificering
Het certificeren is in handen van een geaccrediteerd extern bureau. Het bureau controleert of je aan de HKZ-norm voldoet. Daarbij komen onder andere de praktische uitvoering van de werkzaamheden en de inzet van de kwaliteitsinstrumenten aan bod. Ook wordt gekeken naar de borging van de afspraken en richtlijnen binnen de organisatie. Als alles in orde is, ontvang je het HKZ-certificaat. Dit is drie jaar geldig. Tussentijds wordt de organisatie jaarlijks of zelfs meerdere keren per jaar getoetst. Na drie jaar vindt hercertificering plaats.
Meer informatie
Wil je meer weten over de invoering en certificering van een kwaliteitssysteem? Wij denken graag met je mee! Neem vrijblijvend contact met ons op via 0183 – 682824 of vul het contactformulier in.
Op de hoogte blijven?
1x per maand versturen wij een nieuwsbrief. Met zorg.
Geen zorgen. Wij versturen geen spam. Je ontvangt max. 1 mail per maand