Ga naar de inhoud

Blogs

Status: een sleutel tot een tevreden medewerker

De zorgsector staat voor grote uitdagingen. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, zijn gemotiveerde en betrokken medewerkers van groot belang. Maar hoe houd je je medewerkers gemotiveerd en betrokken zodat zij ook in de toekomst bij jou willen (blijven) werken?

Een krachtig hulpmiddel om deze uitdagingen aan te pakken is het zogenaamde SCARF-model van David Rock. Het model helpt bij het inzichtelijk maken van wat medewerkers motiveert en of juist demotiveert om voor een organisatie te blijven werken. Het SCARF-model zoomt daarbij in op vijf kernbehoeften – Status, Zekerheid, Autonomie, Verbondenheid en Rechtvaardigheid. In dit blog zoomen we in op het onderdeel ‘Status’.

Status in het SCARF-model

Iedereen wil gezien worden en vind het belangrijk om waardering te krijgen voor wat je doet.  Daarover gaat het onderdeel ‘status.

Erkenning voor prestaties, bijdragen aan het team, werk doen dat ertoe doet en gezien worden… Dat alles verhoogt het gevoel van status voor medewerkers.

Niet altijd leggen managers of werkgevers hier de nadruk op, zeker niet als de werkdruk hoog lig zoals in de zorg.

De invloed van status op personeelsbehoud

Als medewerkers zich gewaardeerd voelen, zijn ze gemotiveerder om zich in te zetten voor je organisatie. Wanneer zij het gevoel hebben dat hun werk betekenisvol is en dat ze een verschil maken, zijn ze eerder geneigd om bij je organisatie te blijven.

Enkele praktische tips

De onderstaande tips helpen je bij een verhoogd gevoel van status voor je medewerkers:

1. Aandacht

Persoonlijke aandacht is van groot belang voor jouw medewerkers. Door regelmatig kleine en grote successen te vieren, geef je je medewerkers een goed gevoel en laat je hen even het centrale punt zijn. Een verjaardag, een behaald diploma of een geslaagd project? Maak er een feestje van! Daarbij doet ook een handgeschreven kaartje of een kleine attentie wonderen.

2. Ontwikkeling

Vrijwel iedereen wil blijven groeien en zich door ontwikkelen. Door te investeren in scholingen en trainingen, laat je zien dat je in je medewerkers gelooft. Wie weet ontdek je wel nieuwe talenten! Geef je medewerkers de ruimte om hun eigen pad te kiezen en ondersteun waar nodig.

3. Verbinding

Een hecht team is een sterk team. Organiseer regelmatig leuke activiteiten, zoals een gezamenlijke lunch of een teamuitje. Zo bouw je aan sterke relaties en een positieve werksfeer. En vergeet niet om ook online verbonden te blijven.

4. Iedereen een stem

Betrek medewerkers bij belangrijke beslissingen en vraag hen om input. Hiermee laat je zien dan hun mening ertoe doet. Zorg er ook voor dat iedereen tijdens vergaderingen de kans krijgt om te spreken, ook degenen die van nature stiller zijn. Dit kan door hen direct aan te spreken of door een ronde te doen waarin iedereen iets mag zeggen. Dit laat zien dat elke mening gewaardeerd wordt en verhoogt het gevoel van status bij alle teamleden.

Conclusie

Zorg ervoor dat je je medewerkers waardeert voor wie ze zijn en wat ze bijdragen aan het team. Daarmee creëer je een plek waar ze zich thuis voelen, gewaardeerd worden en gemotiveerd zijn om voor jouw organisatie aan de slag te (blijven) gaan. Begin er dus vandaag nog mee! Je zult zien dat het een positieve impact heeft op je organisatie.

Auteur
Ronald Borggreve
Adviseur digitale communicatie

Als adviseur digitale media fungeert Ronald als verbindende schakel tussen ICT, marketing en organisatie. Binnen Transmissie én voor opdrachtgevers. Thema’s en onderwerpen waar Ronald in excelleert: online marketing, customer journey, webdevelopment, SEO & SEA en social intranet.

Op de hoogte blijven?

1x per maand versturen wij een nieuwsbrief. Met zorg.

Geen zorgen. Wij versturen geen spam. Je ontvangt max. 1 mail per maand

Tijd voor de volgende versnelling?

Neem contact op