Klantverhalen
Strategieontwikkeling en –implementatie bij DrechtDokters
"Kunnen jullie ons ondersteunen om te komen tot een heldere meerjaren organisatiestrategie en een duidelijke communicatiestrategie? En is er een collega beschikbaar die de afdeling communicatie kan coördineren?"
Regionale huisartsenorganisatie DrechtDokters zocht voor deze vragen een strategisch adviesbureau uit de regio en nam contact op met Transmissie. Het kantoor van DrechtDokters is gevestigd in Hendrik-Ido-Ambacht.
Op kantoor bespraken we het plan van aanpak om de drie sporen verder uit te rollen: ontwikkeling organisatiestrategie, ontwikkeling communicatiestrategie en coördinatie communicatie.
Programmamanager Mariëlle van Avendonk: “Transmissie heeft ons in korte tijd verder geholpen. Ze gaven richting aan de doorontwikkeling van onze organisatie in een snel veranderend zorglandschap.”
Ontwikkeling meerjaren organisatiestrategie
We startten met de ontwikkeling van de organisatiestrategie. Om ook op langere termijn betaalbare, kwalitatief hoogstaande zorg te kunnen bieden is het van belang om een gedegen en heldere meerjarenstrategie te ontwikkelen. Hiermee geef je richting aan de ontwikkeling van de organisatie.
We organiseerden een aantal werksessies met het team over de gewenste situatie. Met de input van de directie ontwikkelden we een concept-strategie. Tijdens de sessies gingen we zowel in op het proces als op de inhoud: waar ben je enthousiast over en wat kan nog beter? Hoe ziet de ideale situatie eruit?
De werksessies zorgden ervoor dat iedereen werd meegenomen in het proces en bij de inhoud. Het gaf onderling verbinding. Naast het team betrokken we ook de belangrijkste stakeholders bij het proces en de inhoud. Daarom consulteerden we een aantal huisartsen, de Medisch Huisartsen Board en de cliëntenraad. Tijdens de ledenvergadering werd de breed gedragen meerjarenstrategie vastgesteld.
Strategisch adviseur Margreeth Bronsema: “In verbinding met de directie en het team zorgden we voor een samenwerking die aansluit bij de wensen van de organisatie. Samen hebben we een toekomstbestendige strategie ontwikkeld.”
De communicatiestrategie volgt de organisatiestrategie. Om tot een heldere meerjarenstrategie te komen waarbij ook de interne en externe communicatievraagstukken een plaats krijgen, was het van belang om gezamenlijk op te lopen in het ontwikkelen van de communicatiestrategie.
We organiseerden een aantal werksessies waarbij we aan de slag gingen met de interne en externe analyse, het formuleren van de doelgroepen, merkidentiteit en positionering en de communicatiedoelstellingen. Om het heel concreet te maken ontwikkelden we ook een helder meerjarenplan met een duidelijke planning en taken.
Coördinatie communicatie
Naast de ontwikkeling strategie coördineerden we ook gedurende een half jaar de communicatieafdeling. We ontwikkelden een contentkalender, zorgden voor prioritering in de taken en ondersteunden bij evenementen. Daarnaast adviseerden we bij de arbeidsmarktcommunicatie en hielpen bij de werving en selectie van nieuwe collega’s. Vanuit het theoretisch kader ontwikkelden we een praktisch plan van aanpak voor zowel de online als offline communicatie.
Margreeth Bronsema: “Het was bijzonder om een half jaar op te lopen met het team van DrechtDokters. Mooi om te zien hoe de organisatie zich intern en extern ontwikkelt tot een toekomstbestendige organisatie met een duidelijke strategie met heldere taken- en rolverdeling.”
Klantverhalen
Op de hoogte blijven?
1x per maand versturen wij een nieuwsbrief. Met zorg.
Geen zorgen. Wij versturen geen spam. Je ontvangt max. 1 mail per maand