Ga naar de inhoud

Blogs

Een succesvolle campagne opzetten. Hoe doe je dat?

Hoe doe je dat? Een succesvolle campagne opzetten… Waar moet je precies beginnen? Wat komt er allemaal bij kijken? Wat kun je zelf doen en wat kun je beter uitbesteden? Wij zetten de handigste tips in 10 overzichtelijke stappen voor je op een rijtje!

1: Stel een enthousiast, professioneel campagneteam samen

Kijk binnen je organisatie uit naar een combi van creatievelingen en organisatietalenten. Voor kleine campagnes heb je genoeg aan drie personen. Voor grote campagnes raden we je ongeveer vijf mensen aan. Bedenk: hoe groter de groep, hoe trager vaak de besluitvorming.

Zonder wie kun je echt niet in zo’n campagneteam?

  1. De projectleider, hij of zij bewaakt het proces en de planning
  2. Je beste communicatiemedewerker, want campagnevoeren = communiceren
  3. Een inhoudsverantwoordelijke, dat is de ‘bewaker’ van de inhoud van je campagne
  4. Iemand uit de doelgroep die je wilt bereiken

2: Maak een goede campagneplanning

Er komt veel op je projectteam af tijdens de campagne. Begin daarom ruim van tevoren (6 maanden tot 1 jaar) en zet alle acties die je maar kunt verzinnen in een jaaroverzicht. Bespreek dat tijdens elke projectmeeting. Een heldere planning is de ultieme garantie voor een geoliede campagne.

3: Stel een ambitieus, maar haalbaar doel

Wat wil je precies bereiken? Meer naamsbekendheid, een groter online bereik, meer cliënten, meer donateurs, een positief imago? Maak je doel of doelen zo meetbaar en concreet mogelijk en zorg ervoor dat ze vast komen te liggen in je campagneplan. Begin met een nulmeting, zodat je tijdens de campagne goed zicht hebt op je behaalde resultaten tot dan toe. Dat maakt het ook makkelijker om je campagne tussentijds bij te stellen.

4: Bepaal je doelgroep

Hier ligt een grote verleiding op de loer: gebrek aan focus. We raden je aan om niet te veel doelgroepen tegelijk te willen bereiken. Je gaat er namelijk niet in slagen om een boodschap te verzinnen waarmee je iedereen kunt bereiken. Kies 1 of 2 doelgroepen. Zorg ervoor dat je goed weet wat hun behoeften zijn en welke oplossingen jullie kunnen bieden. Ken je je doelgroep nog onvoldoende? Overweeg dan eerst een klantreis voordat je veel geld investeert in een weinig effectieve campagne.

5: Zelf doen of je campagne uitbesteden?

Een belangrijke vraag! Het hangt af van:

  • het campagnebudget
  • de beschikbare tijd van je projectteam
  • het wel of niet beschikken over een goede communicatiemedewerker
  • de ervaring die er binnen je team is met campagnes

Kies je voor uitbesteden, bedenk dan vooraf wat je wel en niet wilt uitbesteden en zoek een bureau dat goed bij je organisatie past.

6: Breng de voordelen van je dienst of product in kaart

Welke problemen – of sympathieker geformuleerd: behoeften – hebben je (potentiële) cliënten of klanten? Benoem ze allemaal. Bedenk op welke behoeften jullie met deze campagne willen inspelen. Kies hier de meest herkenbare twee of drie uit en ga dan per probleem de oplossingen in kaart brengen. Welke beloften kunnen jullie verzinnen? Die beloften vormen het uitgangspunt van jullie communicatieboodschap.

7: Bepaal je centrale boodschap

Je hele campagne staat (ja, graag!) of valt bij je propositie. Zorg voor een scherpe, heldere, aansprekende, eigentijdse boodschap… Dat is nogal wat, hè? En dan moet het ook nog eens een boodschap zijn die je goed kunt doorvertalen naar online en offline communicatiemiddelen. Neem hiervoor ruim de tijd. Betrek je doelgroep in een brainstorm en test de proposities die je bedacht hebt zowel intern als extern. Dat kan online, maar ook in een door jou georganiseerde panelbijeenkomst.

8: Bepaal je ideale communicatiemix

Je budget is een belangrijke hierin… maar ook de regio speelt een rol. Wil je een landelijke, regionale of lokale campagne? Belangrijk is om díe promotiemiddelen te kiezen die het best aansluiten bij jouw doelgroep(en). Zoek uit of je doelgroep makkelijk online te vinden is op InstaFacebook of LinkedIn. Dit is verreweg het goedkoopst. En non-profitorganisaties kunnen ook nog eens gebruik maken van gratis online advertenties. Deze stap neemt best veel tijd in beslag, maar doe je het goed dan is het resultaat dat ook!

9: Zet mensen in die jouw organisatie geweldig vinden

Die mensen zijn jullie beste ambassadeurs. Zorg ervoor dat ze jullie campagne super vinden en je organisatie gaan aanbevelen. Niks zo betrouwbaar als een eerlijk, positief verhaal over jouw organisatie. Bedenk maar eens hoe vaak je zelf afgaat op persoonlijke reviews of ⭐⭐⭐⭐ en ⭐⭐⭐⭐⭐.

10: Evalueer en leer

Pak je doelen erbij en geniet van de resultaten!

Dan nog even een stapje terug naar stap 1 ?. Wil je dat er strategisch met je wordt meegedacht in de voorbereiding en/of tijdens de campagne? En wil je een aansprekende propositie en mooie, effectieve promotiemiddelen?  Maak Transmissie dan vooral de nummer 5 in jouw campagneteam!

Auteur
Annemieke van der Horst
Adviseur en teammanager

Annemieke van der Horst is sterk in strategische communicatie in relatie tot fondsenwerving. Ze zet zich in voor zorgorganisaties, verenigingen en organisaties met een missie. Samen met klanten werkt ze aan communicatie die bijdraagt aan de realisering van de organisatiedoelen. En aan betere resultaten uit fondsenwerving natuurlijk.

Op de hoogte blijven?

1x per maand versturen wij een nieuwsbrief. Met zorg.

Geen zorgen. Wij versturen geen spam. Je ontvangt max. 1 mail per maand

Tijd voor de volgende versnelling?

Neem contact op